„Pozitívne myslenie je spôsob, ako o probléme premýšľate.
Nadšenie
je to, ako problém preskúmavate.
Tieto
dve veci určujú, ako s problémom naložíte.“
(Norman
Vincent Peale)
Naša myseľ je ako slnečné okuliare, ktoré filtrujú všetky naše myšlienky
a pocity. Ak si nasadíme slnečné okuliare so žltými sklami, uvidíme všetko
v jednom odtieni žltastej farby. Ak si však nasadíme okuliare s modrými
sklami, potom všetko uvidíme v odtieňoch modrej. Slnečné okuliare menia
to, čo vidíme. Náš postoj, naša myseľ mení to, na čo myslíme a ako sa
cítime. Záleží len na našej mysli, či svoje nápady uskutočníme, alebo
ich necháme zapadnúť prachom.
Je dôležité si uvedomiť, že problémy sú všade a každý má nejaký
problém. Problémom sa skrátka vyhnúť nedá. Dôležité je, ako sa na problém
pozeráme a nie problémy samotné. Jedna vec je problém objaviť a priznať
si jeho existenciu, ale druhá, a podstatnejšia vec, je nájsť riešenie
problému. Aby sme sa s problémom dokázali vysporiadať, musíme ho
vyriešiť. A to najpodstatnejšie je, že pokiaľ k problémom zaujmeme
ten správny postoj, môžu nás posunúť dopredu.
A tu sú konkrétne kroky, ako sa popasovať s problémom užitočným
spôsobom:
- Očakávajte problémy. Pripravte sa na to, že sa môže vyskytnúť nejaký problém. Nečakaný problém je problém. Očakávaný problém je príležitosť.
- Prevezmite za problém zodpovednosť. Priznajte si, že je tu nejaký problém. Ak sa už nejaký problém vyskytne, prestaňte ho ignorovať a tváriť sa, že je všetko OK a najmä, že vy ste OK. V prvom rade je dôležité postaviť sa tvárou v tvár tomu, čo vás trápi, čo vám nefunguje, čo vás žerie.
- Jasne definujte problém. Správna diagnóza je polovica liečby. „V čom presne problém spočíva?“. Popíšte svoju súčasnú situáciu – jasne, stručne, konkrétne a čo najpresnejšie. Urobte si vo veci tak jasno, ako to len ide.
- Ujasnite si, či je to vôbec problém na riešenie. Vyhodnoťte to na základe toho, či máte alebo nemáte na jeho riešenie vplyv. Ak s tým nič neviete urobiť, neriešte to, nie je to „naozajstný“ problém, ale fakt, ktorý by ste mali prijať a čo najrýchlejšie sa s ním zmieriť.
- Problém vnímajte ako výzvu. Vnímajte ho ako príležitosť, z ktorej sa môžete poučiť, niečo naučiť a dozvedieť sa niečo o sebe.
- Zamerajte sa na riešenie. Zamerajte svoju pozornosť na riešenia, nie na problém samotný. Nehľadajte vinníka a neriešte, kto je zodpovedný za to, že ste sa do problému dostali. Prestaňte lamentovať a ľutovať sa. Rozmýšľajte, čo môžete urobiť, nie kto je za problém zodpovedný.
- Majte jasno vo výsledku. Veľmi jasne si zadefinujte, aký výsledok chcete dosiahnuť. Predstavte si, že sa stal zázrak a problém je vyriešený. Čo bude iné, oproti súčasnému stavu?
- Vygenerujte rôzne riešenia. Každý problém má mnoho riešení, žiaden problém nevydrží pod náporom sústredeného myslenia. Nájdite všetky možné riešenia, najskôr tie najočividnejšie a potom tie menej zrejmé, čím viac riešení vidíte, tým lepšie. Čo môžete urobiť?
- Vyselektujte najvhodnejšie riešenia. „Čo mi toto riešenie môže priniesť pozitívne a čo negatívne?“ Zisťujte plusy a mínusy. A zamerajte sa na pozitíva a ponaučenia.
- Rozhodnite sa. Rozhodnite sa medzi riešeniami, ku ktorým ste dospeli. Vyselektujte si tri najsilnejšie a to tak, že všetkým v zozname priradíte číslice od 1 do 10, pričom 1 je veľmi slabé a veľmi silné riešenie.
- Rozhodujte sa medzi tromi finálnymi riešeniami. Porovnávajte trie finálne riešenia, ktorým ste priradili najvyššie číslice.
- Riešenie definujte ako cieľ. Sformulujte si finálne riešenie do podoby jasného, inšpiratívneho a merateľného cieľa a zadefinujte si termín, dokedy ho chcete mať vyriešený.
- Konajte. Prvým krokom k vyriešeniu problému je začať. Stanovte si na každý deň konkrétne kroky, ktoré vás priblížia k požadovanému cieľu. A ihneď začnite konať.
- Buďte trpezliví a vytrvalí. Problém nie vždy vyriešite okamžite, ale ak budete pokračovať v práci, tak nakoniec uspejete.
Teším sa na vaše názory, pripomienky, nápady –
akúkoľvek spätnú väzbu na mailovej adrese jandubnicka@coach4you.sk.
Navštívte
moju webovú stránku www.coach4you.sk.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára