„Spätná väzba, rovnako ako
sprchovanie, nie je trvalá.
Je to niečo, čomu by ste
sa mali venovať pravidelne.“
(Zig Ziglar)
Vo chvíli, keď začnete naplno pracovať na svojich cieľoch, spúšťate reakcie
okolia na vaše činy. Spúšťate potrebu ľudí vyjadrovať sa k tomu, čo
podnikáte. Budete počúvať názory iných, ľudia budú mať potrebu poukazovať na
to, či idete alebo naopak nejdete správnym smerom. Budú vyjadrovať svoj súhlas
a nesúhlas. Jednoducho povedané, pripravte
sa na to, že budete na svoje konanie dostávať spätnú väzbu.
Spätná väzba je balík
cenných údajov, ktorý vám pomôže stále korigovať vašu cestu vpred. Veľa sa o sebe
dozviete, osvojíte si znalosti, zdokonalíte schopnosti, postoje a vzťahy. Až spätnú väzbu dostanete, musíte byť
ochotní s ňou pracovať. Načúvajte spätnej väzbe, ohlasom, tomu, čo vám
ľudia hovoria, ale vnímajte takisto svoj vnútorný hlas.
Na ceste za svojimi cieľmi, sa pravdepodobne stretnete s dvoma
druhmi spätnej väzby – negatívnou a pozitívnou. Zatiaľ čo pozitívna spätná
väzba nám lichotí a robí nášmu egu dobre, negatívnu nemáme v obľube
a neradi ju počujeme. Avšak pozor, aj v negatívnej spätnej väzbe je
rovnaké množstvo užitočných údajov ako v pozitívnej spätnej väzbe.
Negatívnu spätnú väzbu treba vnímať ako niečo, čo vás posilní, čo vám dá
príležitosť zlepšiť sa. Je to informácia
o tom, kde a ako môžete zlepšiť to, čo robíte. Zlepšiť seba,
svoje chovanie či svoje konanie. Z kritiky
sa dozviete, ako pôsobíte na svoje okolie. Ak vás niekto kritizuje, neznamená
to, že vás nemá rád. Pozitívna spätná väzba vedie k posilňovaniu uvedeného
správania.
Na jednej strane vám ľudia budú spätnú väzbu dávať sami od seba (najmä
kritiku plnú emócií) a na strane
druhej by ste mali o ňu žiadať. Nebojte
sa žiadať o spätnú väzbu. Mnohí ľudia vám ju nedajú sami od seba,
pretože vás nechcú zraniť, boja sa vašej reakcie. Nebojte sa toho, čo budete
počuť. Je lepšie pravdu poznať, pretože
len tak s „tým“ niečo môžete robiť. Privítajte spätnú väzbu
s otvorenou náručou. Využite ju a vyťažte z nej maximum.
Ako vyťažiť maximum
zo spätnej väzby:
- Naučte
sa vnímať spätnú väzbu ako informáciu. Prestaňte ju brať osobne. Naučte
sa nevnímať ju ako kritiku, ale
ako informáciu, ktorá vám má pomôcť upravovať svoju cestu k cieľu
a dosiahnuť ho.
- Nereagujte
na spätnú väzbu hneď, a najmä nie hnevom a zápornou emóciou na
niekoho, kto vám ju poskytol.
- Premýšľajte
o tom, čo ste počuli. Overte si čo je
na kritike pravdivé aj u iných ľudí, na ktorých vám záleží.
- Ak
nerozumiete, čo „dávajúci“ spätnou väzbou presne myslel, vyjasnite
si to, požiadajte
o vysvetlenie. Ujasnite si, čo
kritikou partner sleduje, resp. čo chce dosiahnuť.
- Spýtajte sa presne, čo by malo byť inak. Ako si „dávajúci“ predstavuje
zlepšenie.
- Rozhodne sa netvárte, že ste žiadnu
spätnú väzbu nepočuli, neignorujte
ju, táto reakcia vás k cieľu nedovedie.
- Vyhnite sa argumentácii. Nezamietajte ponúkané, ani sa
neospravedlňujte.
- Vnímajte spätnú väzbu ako niečo
veľmi cenné, čo vám môže zmeniť život.
- Poďakujte za spätnú väzbu,
za to, že „dávajúci“ vám venoval čas a povedal vám, ako niečo vidí alebo cíti, za
to, že sa s vami podelil o názor.
- Hľadajte v spätnej väzbe vzorce chovania. Najmä ak
rovnakú spätnú väzbe dostávate od viacerých ľudí.
- Či je kritika
neoprávnená, môžete rozhodnúť až vtedy, keď ste si ju
vypočuli a pochopili, čo mal „dávajúci“ na
mysli. Pokojne odmietnite to, čo z vášho hľadiska nie je pravda, odvolávajte sa na fakty.
- Ak je spätná
väzba nekonštruktívna, neoprávnená a nevecná, rozhodnite sa, či
budete vôbec na ňu reagovať. Nestrácajte čas. Pod vplyvom emócií nič nevyriešite.
Teším sa na vašu spätnú väzbu:
jandubnicka@coach4you.sk.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára